• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar voet

Webpoli

WordPress zoals jij wil

  • Beheer
  • Beveiliging
  • Marketing
  • Plugins
  • Praktijk
    • WordPress versies
  • Thema’s
    • Kindthema
  • Admin menu
    • Installeren
    • Dashboard
    • Berichten
    • Media
    • Pagina’s
    • Reacties
    • Weergave
    • Plug-ins
    • Gebruikers
    • Extra
    • Instellingen
Het Modereren Van WordPress Reacties – Een Belangrijke Stap In Elke Blogdialoog

Het Modereren Van WordPress Reacties – Een Belangrijke Stap In Elke Blogdialoog

geplaatst op 27 augustus 2012

Als je een bericht plaatst, kun je reacties krijgen. Sterker nog, als je een bericht plaatst ontvang je graag reacties. Reacties ontvangen en daar op reageren is een vorm van communiceren. Interacteren met gelijkgestemde bezoekers, daar draait het om bij bloggen. Het Modereren Van WordPress Reacties is daarom een essentieel onderdeel van het blogproces.

In principe kun je ook reacties toestaan op pagina’s, maar dat is niet gebruikelijk. Zeker niet als dat statische pagina’s zijn met een lange levensduur. Technisch gezien is dat echter geen probleem. Als jij reacties op pagina’s wilt toestaan, laat je dan door niets en niemand beletten.

In het WordPress menu klikken we op Reacties. In het scherm dat verschijnt zien we twee reacties staan. De reactie van de heer WordPress wordt bij elke nieuwe installatie toegevoegd door WordPress.

De reactie van de auteur wilwebs is nieuw en moet nog worden goedgekeurd. Daarom zie je achter Reacties in het WordPress menu en bij de spreekballon in de Admin Bar een 1 staan. Die verwijst naar het aantal wachtende reacties – wachtend op jouw fiat.

Het Reacties scherm van WordPress
(klik om te vergroten)

Het bovenstaande Reacties scherm heeft drie kolommen:

  • Auteur – deze kolom toont
    • de gravatar1 van de auteur, of anders de standaardgravatar
    • de naam van de auteur
    • de hyperlink naar de opgegeven website (optioneel)
    • het e-mailadres van auteur, als je op deze mailto: link klikt wordt je e-mail editor gestart
    • het IP-adres van de auteur, dit wordt gebruikt ter preventie van commentaar spam, klikken toont alle beschikbare reacties vanaf dit IP-adres (NB: hier verwijst het IP adres naar de localhost)
  • Reactie – hier worden weergegeven
    • datum en tijd van de reactie, klikken toont de reactie op de website
    • de tekst van de reactie
    • de moderatie opties worden getoond als je met de muisaanwijzer over de reactie beweegt; Toelaten, Beantwoorden, Snel bewerken, Bewerken, Spam, Prullenbak
  • Reacties – in deze kolom tref je aan
    • de naam van het bericht, klikken opent het bericht in de editor
    • een spreekballon met het totale aantal reacties
    • de link Bericht bekijken, via deze link kun je naar de vermelde blogpost

Via het tabje Scherminstellingen kun je de eerste (Auteur) en laatste (Reacties) kolom laten verdwijnen. Daarnaast kun je aangeven hoeveel reacties je op één scherm wilt zien. Het aantal standaard getoonde reacties is 20.

De vier genoemde moderatie opties verdienen een nadere toelichting:

  • toelaten – zodra je de reactie accepteert wordt deze voor iedereen op het blog zichtbaar, tot die tijd is de reactie op de website alleen zichtbaar voor de commentator zelf
  • beantwoorden – opent een editor zodat je een reactie kunt schrijven – behalve via het admin panel van WordPress kun je ook reageren via het bericht of de pagina op de website
  • Snel bewerken – geeft je de mogelijkheid om de reactie te corrigeren in een editor scherm
  • Bewerken – via deze optie kun je niet alleen de reactie corrigeren, maar ook:
    • de details van de auteur
    • de Status van reactie (toegelaten, wachten, of spam)
    • de datum en tijd van de reactie
    • als nog de reactie naar de prullenbak verwijzen
    • de knop [Reactie tonen] opent het bericht in een nieuw tabblad – eigenlijk zou hier Bericht tonen moeten staan

Vanuit de Prullenbak zijn twee acties mogelijk zijn:

  • Herstellen – verplaatst het bericht terug naar het Reacties scherm
  • Permanent verwijderen – na deze actie kan de reactie definitief niet meer worden benaderd

Via de eenregelige statistiek met de vijf hyperlinks onder de titel Reacties kun je naast Alle, snel het aantal Wachtende, Toegelaten, als Spam gemarkeerde en de verwijderde (Prullenbak) reacties tonen. De betreffende aantallen staan erbij vermeld tussen haakjes.

Rechts van de statistiek zie je een zoekformulier. Hiermee kun je de aanwezige reacties doorzoeken op trefwoorden. Bij een succesvolle zoekactie krijg je de treffers voorgeschoteld. Anders zie je de melding “Geen reacties gevonden”.

Naast de bovenstaande individuele bewerkingen, zijn er ook vier collectieve acties mogelijk; Weigeren, Toelaten, Als spam markeren en Naar de prullenbak verplaatsen.

Eerst selecteer je de betreffende reacties door het aanvinken van het vakje voor de auteur. Vervolgens kies je de gewenste actie en druk je op de knop [Uitvoeren].

Pings en Trackbacks

De ontvangen reacties kun je via het uitrolmenu filteren naar Reacties of Pings.

Je ontvangt een Ping, ook wel Trackback genoemd, als er vanaf een andere site wordt verwezen naar een bericht of een pagina op jouw website.

Bij trackbacks zie je in plaats van de naam van de auteur de titel van het bericht op de andere website en/of de naam van de site. En in plaats van het e-mailadres wordt de URL naar dat bericht getoond.

1Bij Gravatar.com, onderdeel van Automattic, kun je een Gravatar aan je e-mail adres koppelen. Het bedrijf Automattic is in 2005 opgericht door Matt Mullenweg, de hoofdontwikkelaar van WordPress. Automattic bundelt verscheidene commerciële activiteiten en sponsort onder andere WordPress.org.

Onderwerp: Reacties, WordPress Trefwoorden: Reacties

Voet CTA

  • Blog
  • Index
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • RSS

Copyright © 2022 Webpoli · Alle rechten voorbehouden