• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar voet

Webpoli

WordPress zoals jij wil

  • Beheer
  • Beveiliging
  • Marketing
  • Plugins
  • Praktijk
    • WordPress versies
  • Thema’s
    • Kindthema
  • Admin menu
    • Installeren
    • Dashboard
    • Berichten
    • Media
    • Pagina’s
    • Reacties
    • Weergave
    • Plug-ins
    • Gebruikers
    • Extra
    • Instellingen
Beginnen met MailChimp – een alternatief voor Feedburner

Beginnen met MailChimp – een alternatief voor Feedburner

geplaatst op 27 maart 2015

Zoals aangekondigd gaan we MailChimp bekijken. We creëren een MailChimp account en treffen vervolgens alle noodzakelijke voorbereidingen, zodat je lezers zich kunnen abonneren op nieuwe blogberichten. Ter vervanging van Feedburner.

Wat is MailChimp

MailChimp is een webapplicatie voor e-mailmarketing. Een beetje vergelijkbaar met Feedburner, maar met veel meer mogelijkheden. Zo kun je adressenlijsten ook voor andere doeleinden (campaigns in MailChimp lingo) gebruiken en heb je meer invloed op de vormgeving (templates) van het e-mailbericht.

Bovendien kun je MailChimp integreren met andere webdiensten, zoals Google Analytics, Eventbrite, PayPal en Twitter. Integratie met Facebook is ook al mogelijk, maar verkeerd officieel nog in bèta stadium.

Het voordeel van een webapplicatie is dat je niets hoeft te installeren op je PC. Wat je nodig hebt is een up-to-date browser met JavaScript. En je moet cookies accepteren.

MailChimp vereist verder dat de abonnees in je adressenlijst expliciet hebben aangegeven dat zij jouw nieuwsberichten willen ontvangen. Een mooi voorbeeld van permissiemarketing en ook nog eens volgens de  bestaande anti-spam regelgeving.

MailChimp account aanmaken

Heb je nog geen MailChimp account, dan ga je naar de MailChimp site en schrijf je gratis in via de [Sign Up Free]-knop – rechtsboven in het venster.

Het MailChimp inschrijfformulier (met Freddie, de mascotte) verschijnt. Zodra je de gevraagde gegevens hebt ingevuld (e-mailadres, gebruikersnaam en wachtwoord), druk je op [Create My Account].

Ter controle ontvang je een e-mail. Om je account te activeren is het belangrijk dat je ter bevestiging de link in die e-mail klikt. Je kunt vervolgens gelijk inloggen en je accountgegevens completeren.

MailChimp account details

MailChimp kent ontzettend veel functies en opties. Dat kan in het begin nogal overweldigend zijn. Ik zal me dan ook beperken tot de grote lijnen.

MailChimp Account paginaKlik op de accountnaam rechtsboven in de hoek. Er verschijnt er een beknopt menu. Van daaruit heb je toegang tot:

  • Notifications – eventuele berichten van MailChimp
  • Profile – beheer van je gebruikersnaam en wachtwoord
  • Account – overzicht van het aantal abonnees en de verzonden e-mails (zie boven)
  • Support – opent de MailChimp Knowledge Base in een nieuwe tab

Op de Profile en Account pagina vind je nog een menu. Kijk vooral even naar de Account settings:

  1. Account details – controleer de tijdzone en de formaten van data en bedragen
  2. Account users – maak eventueel gebruikers aan voor partners of collega’s
  3. Account security – veiligheidsvragen en/of tweeledige verificatie
  4. Contact information – NAWT gegevens van de eigenaar van het account
  5. Verified domains – bevestigingsmail naar de domein(en) die je wilt gebruiken
  6. Export my data – backup van je gegevens
  7. Pause or delete account – deactiveren of compleet verwijderen van het account

Voor je e-mails gaat versturen moet je vooral even kijken naar 1, 4 en 5. De andere zaken kunnen eventueel even later aanpakken.

MailChimp Dashboard

Heb je een MailChip account, dan moet je voor je blog – of als je er meer dan één hebt, voor iedere website – drie zaken creëren:

  1. lijst
  2. formulier
  3. campagne

MailChimp DashboardHet Dashboard is hiervoor het centrale vertrekpunt.

Het is belangrijk dat je de volgende vier begrippen kent:

  • Form – het formulier waarmee bezoekers zich abonneren op de nieuwsbrief
  • List – de verzamelde e-mailadressen waar je de e-mails naar toestuurt
  • Templates – sjablonen voor het vormgeven van e-mailberichten
  • Campaign – het eenmalig of repeterend versturen van e-mailberichten (de e-mailmarketingacties)

De combinatie van een adressenlijst en een sjabloon maakt een campagne als het ware uniek.

Oké. Nu gaan we echt beginnen.

MailChimp Lists

We gaan eerst een nieuwe MailChimp lijst maken. We doen dat voor Webpoli.

Klik op de [Create A List]-knop van het Dashboard of op Lists in het menu. Klik vervolgens rechtsboven op [Create List]. Er verschijnt een formulier.

MailChimp Create List makenHierboven zie je het formulier zoals ik dit heb ingevuld voor Webpoli.

De bovenste vier rubrieken zijn specifiek voor deze adressenlijst:

  • Lijstnaam
  • Standaard “Van” e-mailadres
  • Standaard “Van” naam
  • Herinnering voor de ontvanger

De velden onder Company/organization heeft MailChimp alvast voor je ingevuld.  Deze gegevens zijn afkomstig van Account Settings >> Contact information.

Wil je dagelijks of zelfs op abonneeniveau geïnformeerd worden over veranderingen in de lijst, dan kun je dit onderaan, bij Notifications, aangeven.

Heb je alles ingevuld, dan druk je op de [Save] knop.

Je kunt de specifieke gegevens altijd weer wijzigen via Lists >> Lijstnaam >> Settings >> List name and defaults.

MailChimp Forms

We hebben nu een lijst, maar nog geen abonnees. Voor het werven van abonnees heb je een formulier nodig.

Een MailChimp formulier maken doe je via Lists >> Lijstnaam >> Signup Forms.

1. Embedded forms

MailChimp Signup Forms paginaInderdaad. Nog meer keuzes. Kies deze keer voor Embedded forms.

2. Naked form

MailChimp Embedded Forms Naked linkOp het Embedded forms scherm klik je op Naked.

MailChimp Embedded Forms Naked Form pagina

Daarna klik je op Naked. Een naakt formulier is een formulier zonder opmaak. Hierboven, onder preview, zie je hoe dat eruit ziet.

Je kunt de code onder “Copy/paste onto your site” eventueel in een tekst widget plakken en zelf opmaken met CSS.

Je kunt ook gebruik maken van een plugin. Dat is veel eenvoudiger, dus dat gaan wij doen.

Mijn favoriete widget voor het verzamelen van e-mailadressen is Genesis eNews Extended. Deze werkt tegenwoordig met alle thema’s, dus niet alleen met kindthema’s van het Genesis Framework.

3. Code kopiëren

Kopieer de “Naked” code onder Copy/paste en plak deze in een teksteditor. We hebben niet alles nodig, alleen het eerste deel achter <form action=". In dit voorbeeld is dat:

//agment.us9.list-manage.com/subscribe/post?u=01234567901234567900&amp;id=123456790a

Nu hebben we alles wat we nodig hebben voor het configureren van de Genesis eNews Extended of de MailChimp for WordPress widget.

4. Widget configureren

MailChimp eNews Extended widget WebpoliIk ga ervan uit dat je al een plugin hebt geactiveerd voor het verzamelen van e-mailadressen.

Ga naar de Widgets pagina en open de betreffende widget.

Hiernaast zie je een geopende eNews Extended widget.

De velden zijn als volgt gegroepeerd:

  1. verklarende teksten zoals die zichtbaar zullen zijn in het formulier, op de website
  2. Google Feedburner ID of de Form Action URL – hier plakken we die van MailChimp
  3. de namen van de formuliervelden zoals aangegeven door MailChimp
  4. de teksten in de formuliervelden zoals die de bezoekers deze waarnemen

We gaan deze velden stuk voor stuk nader bekijken.

Ad a.
Met betrekking tot de verklarende teksten heb je volledig de vrije hand.

Ad b.
Bij Form Action vul je die ene coderegel in die we hierboven bij punt 3. Code kopiëren hebben geïsoleerd (beginnend met de dubbele slash //).

Ad c.
Het is belangrijk dat je de EMAIL, FNAME en LNAME precies zo invult als aangegeven, want dit zijn de namen zoals MailChimp die intern gebruikt.

Als je bijvoorbeeld FNAME en LNAME verwisseld, dan wordt de achternaam gebruikt als voornaam en omgekeerd.

Vind je het voldoende als abonnees, net als bij Feedburner, alleen het e-mailadres ingeven, dan laat je FNAME en LNAME in de velden van de widget gewoon weg.

Alleen het e-mailveld is verplicht.

Ad d.
Hier mag weer je eigen creativiteit botvieren, zolang de bezoeker maar weet wat je bedoelt.

Zodra je op de [Opslaan] knopt drukt ben je klaar met het configureren van de widget.

Op de website van Webpoli ziet het inschrijfformulier er zo uit:MailChimp eNews Extended Form Webpoli website

MailChimp Campaigns

We hebben een lijst en een formulier. Nu gaan we een campagne maken.

Ga naar Campaigns en druk op de knop [Create Campaign].

MailChimp biedt je vier mogelijkheden:

  • Regular ol’ Campaign – traditionele HTML template met platte tekst alternatief
  • Plain-Text Campaign – alleen maar platte tekst
  • A/B Split Campaign – twee kleine (bijna identieke) mailing voor conversietests
  • RSS-Driven Campaign – blognieuwsbrief (als alternatief voor Feedburner)

We kiezen voor de laatste optie. Hiermee starten we een proces in zes stappen.

1. RSS Feed

MailChimp RSS Feed detailsEerst moet je MailChimp informeren over:

  • de feed URL van de blog
  • frequentie – dagelijks, wekelijks of maandelijks
  • tijdstip van verzending – conform de tijdzone onder Account details
  • op welke dagen je de nieuwsbrief wilt versturen

De feed URL van berichten is standaard http://domeinsite?feed=rss2. Gebruikt de website in kwestie permalinks, dan is http://domeinsite/feed ook goed.

Oké? Klik dan rechts beneden op Next.

2. Recipients

MailChimp RSS Recipients keuzelijstKies de betreffende lijst. Hier is er maar een (met een testabonnee!).

In de regel zul je de nieuwsbrief naar alle abonnees op de lijst willen sturen. Je kunt eventueel ook kiezen voor een bestaande selectie van adressen, een nieuwe selectie maken of handmatig e-mailadressen invoeren via kopiëren en plakken.

Maak je keuze en klik Next.

3. Setup

MailChimp RSS Campaign details Het Campagne Info scherm is tjokvol. Gelukkig kun je de meeste suggesties zonder meer overnemen.

Het Name your campaign veld is bedoeld voor intern gebruik. Daarom heb ik versie 1.0 toegevoegd aan de lijstnaam.

De gegevens tussen de asterisken (*) moet je niet veranderen. Dit zijn samenvoegvelden. Vergelijk het maar met een mailmerge bij postmailings. MailChimp vervangt bijvoorbeeld de *|RSSFEED: DATE|* met een datum.

Je kunt eventueel in de regel Email Subject “Posts from” en “for” vervangen door “Berichten van” en “van”. Aangezien ik de lijst “Webpoli Nieuws” heb genoemd, haal ik “Posts from” gewoon weg.

Verder laat ik alles onaangeroerd en klik Next.

4. Template

Met de het sjabloon bepaal je de vormgeving van het e-mailbericht. Je kunt kiezen uit:

  • Basic – 15 sjablonen met een rustige vormgeving
  • Themes – 6 wat meer geavanceerde template
  • Saved Templates – zelf gecreëerde templates
  • Campaigns – templates van eerdere acties
  • Code Your Own – codeer je eigen template

Uit de Basic selectie kies is voor het Basic RSS sjabloon.

5. Design

Het ontwerp kun je zo fraai maken als je wil.

MailChimp RSS Design van het sjabloonHet voorbeeld hierboven is nog werk in uitvoering maar geeft wel een goed idee van de mogelijkheden.

Links zie je het ontwerp inclusief de samenvoegvelden. Je kunt eventueel content (tekst, afbeeldingen, etc) toevoegen. Dan sleep je het gewenste blok van het rechter deel naar links.

Rechtsboven zie je naast Content (op de blauwe achtergrond) ook nog Design en Comments staan.

Klik je op Design dan kun je de kleur van achtergronden en teksten aanpassen. Heb je een terugkoppeling ontvangen, bijvoorbeeld van je collega’s, dan vind je die onder Comments.

Aangezien ik een paar zaken heb vertaald sla ik mijn werk op als sjabloon via “Save as Template” in het menu (rechtsboven). Met een volgende campagne kan ik daar op voortborduren.

Door als die samenvoegvelden ziet het geheel er een beetje cryptisch uit. Via “Preview and Test”, kun je een voorbeeld genereren en eventueel zelfs mailen.

MailChimp RSS Design Preview inclusief mobiel voorbeeldHierboven zie je zo’n voorbeeld – inclusief de responsieve (mobielvriendelijke) versie. Klikken op het kruisje rechtsboven brengt je terug naar het ontwerpscherm.

Ben je (voor nu) tevreden, klik dan op Next.

6. Confirm

MailChimp RSS Confirm schermMailChimp toont je een checklist. Zie je ergens uitroeptekens op een gele achtergrond dan moet je daar eens naar kijken. In plaats van de [Edit]-knop staat er dan ook een [Resolve]-knop. Er moet iets worden opgelost.

Druk rechts beneden op [Start RSS].

MailChimp RSS Done and DoneJe bent klaar.

Als je eenmaal je weg weet te vinden, dan kun je heel snel een campagne maken. Hoe snel, hangt eigenlijk vooral af van de tijd die je wilt besteden aan het sjabloon.

Wat kost MailChimp?

MailChimp is een freemium dienst. Bij een freemium dienst kun je kiezen voor een gratis (free) en premium (betaalde) varianten. Opteer je voor gratis, dan gelden er vaak beperkingen.

Nu valt het met die beperkingen bij MailChimp wel. Het gratis pakket, Entrepreneur genaamd, is toch behoorlijk omvangrijk en biedt waarschijnlijk alles wat je nodig hebt om te starten.

En als je niet meer dan 2.000 e-mailadressen beheert en/of meer dan 12.000 e-mails per maand verstuurt, dan kun je MailChimp gewoon gratis blijven gebruiken. Daarom wordt het gratis pakket ook wel Forever Free genoemd.

De twee premium pakketten worden Growing Business en High Volume Sender genoemd. De een gaat tot, de ander begint bij 50.000 adressen. Meer prijsinformatie vind je op de website.

Dubbele opt-in

Ter voorkoming van spam volgt ook MailChimp het principe van de dubbele opt-in.

Een potentiële abonnee vult het formulier in en verstuurd het. Dat is stap één.

Vervolgens ontvangt de deze kandidaat van MailChimp een e-mail ter bevestiging van zijn abonnement. Dat is stap twee.

Pas als beide stappen succesvol zijn doorlopen is de bezoeker daadwerkelijk geabonneerd op je blog.

Na het klikken van de link in de bevestigingsmail kan de abonnee nog even zijn gegevens controleren en indien nodig aanvullen of corrigeren.

Ter afsluiting

MailChimp biedt zoveel mogelijkheden dat je eenvoudig verdwaald in het bos van opties. In deze kennismaking hebben we nog maar een tipje van de sluier gelicht.

Je hebt wel genoeg gezien om daadwerkelijk te starten met MailChimp. Als je bovenstaande stappen volgt, dan kunnen bezoekers zich abonneren op je blog. Is er een nieuw artikel dan informeert MailChimp de abonnees hierover per e-mail.

Hierboven noem ik twee plugins voor inschrijfformulieren. Er zijn er echter meer. Ook MailChimp for WordPress gooit hoge ogen. En je zult zien dat een query op MailChimp in de WordPress Plugin Directory een groot aantal hits oplevert.

Nou, dit bericht is wat langer geworden dan ik had verwacht. Bovendien wordt het aanstaande maandag ook nog eens vervolgd. Dan gaan we de lijst van wpZaken bij Feedburner overzetten naar de lijst van Webpoli bij MailChimp.

Je hebt daarvoor in ieder geval een MailChimp account en een lijst nodig. Dus aan de slag…, op naar MailChimp.

Onderwerp: Marketing Trefwoorden: E-mail, MailChimp

Voet CTA

  • Blog
  • Index
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • RSS

Copyright © 2022 Webpoli · Alle rechten voorbehouden